Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu

Panama

06 Februari 2017 | Panama, Bocas del Toro

Panama, het eerste land van Midden-Amerika, staat voor onze deur. We hadden via San Blas Adventures een tour van vier dagen op de San Blas eilanden geboekt. Dit was voor onze reis een TO DO!

Na twee dagen met verschillende bussen (Cartagena - Monteria - Necocli) en boten (Necocli - Capurgana - Sapzurro) gingen we de grens over van Colombia naar Panama. Bienvenidos en Panama!
Er stond ons een doorgrondige controle te wachten, vanwege het feit dat we uit Colombia komen. De speurhond sprong op onze backpacks en snoof met zijn neus de cocaine weg. Pardon, ik bedoel dat hij met zijn speurneus op zoek is naar verboden middelen. YES, we hebben allen de controle doorstaan!

Met 2 boten (de groep is gesplitst) zijn we onderweg naar het paradijs. Welteverstaan: kleine bounty eilanden met een witte stranden, palmbomen en een mooie lichtblauwe zee. De San Blas-eilanden zijn een archipel van 357 eilanden voor de kust van Panama. De eilanden bevinden zich voor de Caribische kust van Panama, ten oosten van het Panamakanaal.

Bij aankomst op het eerste eiland hebben we onze ogen uitgekeken. Is dit echt??? Je kan je voorstellen dat we zo snel mogelijk foto's hebben genomen, want voordat je het weet waken we uit onze droom.
Na een duikje, zijn we met de mannen gaan beachvolleyballen. Dit was het eerste moment dat we de groep leerde kennen. Het begin van een super tijd met de groep kan ik je vertellen.
Vervolgens zijn we het waterleven gaan bezoeken. Er was mooi koraal waarbij gekleurde vissen hun dagelijkse rondje deden.
De avond stond in het teken van de Kuna's. Dit zijn de traditionele bewoners van de San Blas eilanden. We kregen een rondleiding in een dorpje. Wat een vriendelijke en kleine mensen. "Hola, que tal? Bienvenidos!"

De volgende morgen gingen we naar een nieuw schitterend eiland. Op dit eiland leven twee apen. Ze waren niet bang voor ons. Ze klommen over iedereen heen, wat tot komische houdingen leidde.
Verder hebben we weer lekker van het zonnetje en de zee genoten.
Savonds aangekomen op het eiland, waar we overnachten, was het eerste feestje na het diner een feit. Zelfs een aantal van de Kuna bewoners deden gezellig mee. Na een tipsy avondje lagen we in bed en hoorde we iets verdachts in het hoekje. We waren benieuwd wat het was en Lydia (Nieuw-Zeeland) scheen met haar zaklamp. Tot onze verbazing stond die 'rustige' (overdags) Ier ladderzat zijn plasje te doen. Het was blijkbaar makkelijker om verder weg te lopen dan naar de toilet (hij hoeft alleen een stap naar rechts te zetten en hij stond in de toilet haha) Na een vrouwelijke gil om hem te stoppen, ging hij rustig in bed liggen. We hebben ons echt kapot gelachen! Dit was nog niet het einde haha.
Marco aka El Toro (een Italiaan) kwam een minuut later katjelam onze kamer binnen. Hij heeft blijkbaar tijdens zijn drunk de intuitie om naar de vrouwtjes te gaan. Bijna alle vrouwen van de groep lagen namelijk in deze kamer. Hij ging rustig op het bed van de Ier Ross en de Braziliaanse Giovanna liggen. Dit was het moment om in actie te komen. Ik heb Niek gevraagd om hem samen naar zijn eigen kamer te brengen. Dit was me toch een helse tocht. Zijn zatte gedrag maakte hem zo zwaar en hij wilde maar niet meelopen. "I'm fine I'm fine". Dat denk ik ooooook wel ja haha. Uiteindelijk was het ons gelukt.
De Fransman Remy stond op, liep naar buiten en ging zomaar op z'n Italiaanse maat Danilo liggen. Ze waren zo van de kaart dat ze het beide niet eens door hadden. Door dit gebeuren worden ze vanaf toen 'the crazy guys' genoemd. De Portugees aka the Boss hoort hier ook bij.

Na een lange nacht slapen, of toch niet haha, begonnen we onze derde dag op de San Blas eilanden. We gingen voor de verandering maar weer naar een ander parel eilandje.
Daarna zijn we gearriveerd op onze laatste overnachtingseiland. Ik had besloten om in me eentje te gaan snorkelen. Ik was nog geen minuut onderweg en rechts van mij zag ik iets bewegen. Zie ik dat nou goed? Ik bleef een paar seconden dom vooruit kijken door een bepaalde shock. Ja, het was een haai! Ik ben als de sodemieter naar het strand gezwommen, met het nodige omkijken. Yes I made it! Ik heb al mijn lichaamsdelen nog! Ik heb in mijn leven nog nooit zo snel gezwommen. Je weet het maar nooit met die beesten. Sommige zijn onschuldig, maar het blijft toch een haai. Een rifhaai. Laat het nou net zo zijn dat Freek Vonk (Crocodile Hunter van Nederland) hier laatst door gebeten is. Ik stond gewoon met hetzelfde soort, oog en oog. Nee, maar dat is goed!
k ben verder maar lekker op het strand gebleven. Gewoon relax met de groep gaan chillen.
's Avonds gingen we door middel van een kampvuur en marsmellows genieten van onze laatste avond op de eilanden. En een drankje niet te vergeten. Het was een super gezellige avond.

Het was tijd om de eilanden te verlaten en naar het vaste land te gaan. Van Carti naar Panama City. Zo ben je op hemelse eilandjes en het ander moment in een gigantische stad, Panama City. De jeep bracht ons naar de hostel Villa Vento Surf. Het is midden in het centrum, er is een zwembad en er is een good vibe. Een aanradertje!

Eindelijk, een normale douche. Ik heb zeker twee keer mijn haren met shampoo gewassen. Dat moest ook wel als je meerdere dagen doucht met een emmer water, zwemt in het zoute water, zweet als een malle en je overal zand hebt zitten.
Schoon en wel, zijn Niek, Lydia, Grace (Australie) en ik naar een rooftopbar gegaan om met een aantal van de groep een drankje te doen. Wat een vet uitzicht op de skyline!

De dag erna, zijn Niek, Grace en ik naar de beroemde Panama-kanaal gegaan. Dit moet je gezien hebben als je Panama bent. Nou daar is alles mee gezegd haha.
In de avond werd het weer tijd om de andere van de groep te zien. We hebben een hapje gegeten in een Italiaans restaurant. Daarna hebben we een drankje gedaan.

De volgende dag zijn we met z'n vieren de President van Amerika gaan bezoeken in de Trump Ocean Club (een gigantisch gebouw). Hij had ons uitgenodigd om van het uitzicht op de stad te genieten.
In de middag was het tijd om afscheid van Lydia en Grace te nemen. Ze gaan terug naar hun woonplaats London. Wat een super dames! Die gaan we zeker te weten nog een keer zien.

Santa Catalina, een klein en rustig surfplaatsje. Onderweg hier naar toe, werden we genoodzaakt om voor 3 uur op de snelweg te wachten. Een vrachtwagen was tegen de de paal met de stroomkabels gebotst, waardoor de stroomkabels op de snelweg lagen. Dit werd natuurlijk op z'n tranquillo opgelost haha. Gelukkig hadden we op een haar na de laatste bus van Sona naar Santa Catalina gehaald.
We hebben hier gesurft en verder heerlijk op het strand van het zonnetje genoten.

Busritjes (Santa Catalina - Sona - David - Almirante) en een boot naar Bocas Del Toro stond op het programma. Het zou +/- 12 uur moeten duren en het was nog maar de vraag of we boot gingen halen. Uiteindelijk was het gelukt! Dominique, je poppetje heeft tot nu toe goed haar werk gedaan. Thanks!

We hadden met the crazy guys afgesproken. Ze waren daar namelijk al een paar dagen. We deden een drankje in onze hostel Selina Bocas Del Toro (party hostel, waar iedereen naar toe komt) en gingen vervolgens naar Iguana om te stappen. Het was een geweldige avond met vele drankjes, danspasjes en niet te vergeten veel LOL.
Niek zag hier met name de gevolgen van, een katertje op z'n best.

's Ochtends hadden we met Pedro en Marco een fiets gehuurd om naar het strand Playa Bluff te gaan. Ondanks de regen was het goude strand met de palmbomen goed te aanschouwen.
Zaterdagavond is Aqua Lounge the place to be. Het is bar met een natuurlijke zwembad. Het was een leuke avond.
Na de gehele dag lekker gechilld te hebben in de hostel zijn we maar bij Iguana een kijkje gaan nemen. Tenminste dat was de bedoeling. Twee Chileense dames, die we ontmoet hebben in de hostel, waren zo leuk aan het dansen dat we niet achter konden blijven. We kregen zelfs de complimenten voor onze dansmoves. Dat mag ook wel als je een paar weken in Zuid- en Midden- Amerika bent haha.

De laatste dag van Niek (morgen, dinsdag 7 februari vliegt hij terug naar Nederland) gingen we met z'n tweeen op pad. We namen de boot naar het eiland Bastimentos. Twee dagen daarvoor is er een Duits meisje verkracht en vermoord op het eiland. Ondanks dat, wilden we graag naar Red Frog Beach. Je raadt het al, er zijn kleine rood gekleurde kikkertjes op het eiland. Laten we nou het geluk hebben dat we er nog eentje gezien hebben ook. Super gaaf!
Het was een relaxe dag op het strand en in de hostel Selina Red Frog. Het laatste gedeelte van de dag hebben we een paar drankjes gedaan met de crazy guys en was de reis toch echt gedaan voor Niek. Vroeg in de morgen hebben we elkaar een dikke knuffel gegeven. Voor mij het was tijd om naar Costa Rica te gaan.

Niek, ik wil je bedanken voor de fantastische reis! We zien elkaar in april weer in Nederland. Safe travels mate en geniet van de kou in Nederland en niet te vergeten, het werken haha!