Beijing & Hong Kong - Reisverslag uit Peking, China van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu Beijing & Hong Kong - Reisverslag uit Peking, China van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu

Beijing & Hong Kong

14 Oktober 2013 | China, Peking

Hey volgers,

Het heeft even mogen duren maar er komt weer een reisverslag aan. Ditmaal gaat het over onze avonturen in Beijing en Hong Kong.

2 oktober zijn we vanaf Helsinki naar Beijing gevlogen. Aangezien we het wel een beetje met Finland gehad hadden, keken we erg uit naar China. Na een nachtvlucht van 8 uur naar Beijing, waarin we weinig hebben kunnen slapen, waren we dan eindelijk in Beijing.
Het eerste wat hier opviel waren de Chinese tekens en het temperatuurverschil (van 10 graden naar 30 graden). Vanaf het vliegveld zijn we met de metro naar het centrum van Beijing gegaan. Hier werd de cultuuromslag pas echt duidelijk: wat een hoeveelheid mensen, chaos, smog en een vage taal. Na twee uur in de hitte met een zware backpack gezocht te hebben, hadden we ons hostel gevonden.
De spullen weggelegd en toen zijn we de stad gaan bezichtigen. Na wat rondgelopen te hebben zijn we maar de Verboden Stad gegaan. Dat was echt heel gaaf: een enorm oppervlakte met mooie tempels midden in de stad. Achter de Verboden Stad ligt een heuvel waarvan je een fantastisch uitzicht hebt over de tempels.
's Avonds hebben we in een lokaal restaurant gegeten. Lekker en super goedkoop.

De volgende dag zijn we naar de Temple of Heaven gegaan. Wederom een enorm park met verschillende bezienswaardigheden.
Nu we de tempels wel een beetje gezien hadden waren we klaar voor het hoogtepunt: de Chinese Muur. Om 6 uur opgestaan om samen met een Spaanse kamergenote per bus te vertrekken. Bij de muur aangekomen gingen we per kabelbaan naar boven. Toen we op de muur stonden keken we onze ogen uit. Een onvoorstelbaar uitzicht, nog mooier dan dat we ons uit films hadden ingebeeld en dan te bedenken dat de muur 8.000km lang is!!!
Om de dag helemaal goed af te sluiten zijn we 's avonds ook maar gelijk het nachtleven van Beijing gaan verkennen. Na eerst een paar karaokebarretjes gezien te hebben, kwamen we uit in Club Mix. Een gave ambiance die hand in hand ging met de Chinese maffia, die daar de VIP-tafels bezet hielden.
Na de volgende dag een beetje bijgekomen te zijn, hebben we het Olympisch Park uit 2008 bezichtigd.
De laatste twee dagen hebben we nog wat tempels bezocht, terwijl we al uitkeken naar Hong Kong. Beijing hebben we afgesloten door Peking Eend te gaan eten. Een grappige ervaring waarbij de eend in dunne stukjes voor je wordt gesneden, maar het was eigenlijk best droog vlees, haha!

9 oktober zijn we met de trein naar Hong Kong gereisd. 24 uur met 4 mensen op 6 vierkante meter op een hard stapelbed was een aparte ervaring, maar we waren ook blij toen de trein arriveerde.
Ditmaal vonden we het hostel een stuk sneller. Het bleek een beetje een louche tweepersoons kamer te zijn, in een wijk met veel wolkenkrabber en waar je om de minuut door een irritante Indiër wordt aangesproken met: "Hey buddy, watches or hasj?". Ook hier was er een kleine cultuurverandering: in Beijing is roggelen de normaalste zaak, waar de Chinezen dan ook graag gebruik van maken. In Hong Kong is het echter pet wet verboden om op straat te spugen, er staat zelfs een boete van $5.000 Hong Kongse Dollars op.
Ons verblijf op de kamer begon al goed. We hadden namelijk in een folder gelezen dat er in douches die langer dan een week niet gebruikt zijn, Legionella kan voorkomen. Wij dachten dus slim te zijn door de douchekop in te pakken met een oude handdoek in het vernevelen tegen te gaan, de afzuiging aan te zetten en de badkamerdeur dicht te doen. Na een paar minuten kwamen we er echter achter dat onze kamer blank stond met water. De handdoek met douchekop bleek op de grond te zijn gevallen en het afvoerputje te verstoppen. Snel de kraan dichtgedraaid, maar we moesten wel de hele kamer droog maken door een natte handdoek telkens op de badkamer uit te wringen. Gelukkig liep het water niet de gang op anders hadden we ook nog problemen gehad met de eigenaar. Een goed begin in Hong Kong dus!
De volgende dag zijn we de stad gaan verkennen. Victoria Peak was letterlijk en figuurlijk gezien het hoogtepunt: een 500 meter hoge berg dat een uitzicht verzorgd over heel Hong Kong.
Ook zijn we naar de Big Budha gegaan. Met de kabelbaan omhoog, wat zorgde voor een spectaculair uitzicht, kwamen we aan bij de hoogste zittende Budha ter wereld.
Ook in Hong Kong zijn we het nachtleven natuurlijk ingedoken. Een stuk duurder dan in Beijing, maardaardoor zeker niet minder leuk. De laatste dag hebben we rustig aan gedaan omdat we 's ochtends vroeg op moesten om ons vliegtuig naar Vietnam te halen.

Ondanks de hete en zweterige temperaturen was China een tijd met veel bijzondere momenten, een tijd om nooit te vergeten!

We zijn nu goed aangekomen in Ha Noi Vietnam, waar we jullie in ons volgende verslag over zullen vertellen.

Sterkte met het slechte weer in Nederland!
X Harrie en Erik

• 18 April 2014 - 01:34

Leo Hendriks:

Klinkt allemaal erg goed jongelui.
    Klopt het dat er Beijing zoveel fietsen zijn als Kate Melua beweert?
    Groet,Leo&Ans

• 18 April 2014 - 01:35

Herma:

Tjee jongens wat hebben jullie al veel gezien in zo'n korte tijd.
    Geniet ervan!
    Groetjes van Herma

• 18 April 2014 - 01:36

Lydia De Jager:

Hallo Harrie en Erik,

Wat leuk om jullie zo te volgen en wat hebben jullie al een hoop gezien.
    Geniet ervan,op naar een volged verslag!
    Groetjes van Lydia de Jager

• 18 April 2014 - 01:36

Bianca:

Waauw wat een geweldig verhaal weer.
    Kan niet wachten tot het volgende.
    Xxx bianca hollanda je weet wel met al die regen;-)

An En Ron:

Geweldig Erik en Harrie! Toch leuk dat jullie ons steeds een mooi reisverslag sturen. We kunnen zo een beetje, een beetje maar

Maastricht:

klinkt goed! herkenbaar ook. maak er nog een mooie reis van!

Mario Van Der Graaf:

Hoi Harry en Erik hoe gaat het op de reis we houden de site in de gaten gr uit bemmel karma plants

• 18 April 2014 - 01:38

Antoon En Nell:

Erik en Harry, jullie zijn bofkonten! Wij genieten mee met jullie en wensen jullie nog heel veel avontuur en plezier als wereldreizigers, groetjes van ons.xx

• 18 April 2014 - 01:39

Sonja:

Hoi Erik (en Harrie), wat een indrukwekkend gebeuren, fantastisch!
    Heel veel plezier en wordt maar lekker moe van al die indrukken. Je leeft maar een keer.

• 18 April 2014 - 01:39

Anke Meekes:

Hallo Erik en Harrie, weer een prachtig verslag, hartstikke mooi om te lezen. En de foto's zijn ook prachtig !
    Heel erg veel plezier nog, ik kijk al uit naar jullie volgende verslag, lieve groetjes, Leon en Anke