Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu

Thailand

06 December 2013 | Thailand, Bangkok

Sawadee (Hallo in Thais) volgers,

Op 8 november zijn wij, na 9 dagen in Phnom Penh vast gezeten te hebben, eindelijk naar Bangkok gevlogen. De opluchting bij het goedkeuren van Erik's noodpaspoort bij de douane was voor beiden groot. Na 2 uur in het vliegtuig gezeten te hebben, zijn we in Thailand geland. Eigenlijk hadden we voor Thailand maar 2 weken gepland, maar doordat we nu een 'vlieg-visa' hadden, mochten we 4 weken blijven. 2 á 3 weken waren er sowieso nodig om een nieuw paspoort voor Erik aan te vragen. Omdat we vrijdagavond pas in Bangkok waren, moesten we tot maandagochtend wachten om een nieuw paspoort bij de Nederlandse ambassade aan te vragen. In het weekend hebben we daarom Bangkok-city bezocht waar we zaterdagavond op Khao San Road (de uitgaansstraat) zijn uitgeweest. Een mix van backpackers en locals zorgde voor een leuke uitgaanssfeer.

Maandagochtend dus vroeg naar de ambassade gegaan om alle verzoeken in te dienen. Aankomen op de Nederlandse ambassade voelde een beetje als 'thuiskomen', heel apart. Dezelfde avond hebben we de stad verlaten om per bus en ferry naar het eiland Koh Tao af te reizen. Hier kwamen we de volgende ochtend aan en al gelijk viel het paradijselijke uiterlijk ons op. Prachtige witte bountystranden met palmbomen en een relaxte cultuur zorgde ervoor dat de spanning van de afgelopen weken gelijk van onze schouders afviel.

We hadden een appartement aan het strand, echt fantastisch. Gelijk een snorkelset gekocht om ook de mooie onderwaterwereld te bekijken. 's Avonds zijn we naar een strandfeest gegaan, waar dronken toeristen werden verleid om touwtje te springen. Deze touwtjes stonden echter wel in brand...

Na onze roes uitgeslapen te hebben, zijn we de volgende dag, samen met een Nederlandse jongen, per kano naar een klein eiland in de baai van Koh Tao gevaren (Koh Nangyuan). Hier hebben we gesnorkeld en de berg op het eiland beklommen. Dit zorgde voor een fenomenaal uitzicht (zie foto's). Dezelfde avond zijn we weer naar dezelfde bar met strandfeest gegaan, wederom een gezellige avond.

De dag erna zijn we het eiland per benenwagen gaan verkennen en zijn we op eigen initiatief met z'n tweeën de jungle ingegaan. Een ruige tocht naar de tocht zorgde ervoor dat we flora en fauna van het eiland zagen. Omdat het eiland te groot is om helemaal te wandelen hebben we de volgende dag scooters gehuurd. Voorzichtig rijdend (niet verzekerd en fikse kosten bij schade) hebben we heel het eiland verkent. Verschillende uitzichtpunten wat zorgde voor waanzinnige plaatjes en mooie snorkellocaties (waar Erik zelfs een haai in het wild zag), maakte de dag zeer geslaagd.

Nadat we alles van dit eiland gezien hadden, zijn we 16 november naar het Koh Phangan eiland gereisd. Dit eiland is bekend van de Full Moon Party en dit was ook de reden dat wij erheen gingen. Het weer was inmiddels wat minder geworden en de vele regenbuien zorgde ervoor dat we niet veel van het eiland gezien hebben. Tijdens de Full Moon Party (enorm populair strandfeest met 10 tot 30 duizend wereldwijde bezoekers) was het gelukkig droog. De mensenmassa is beschilderd met fluoriserende verf en er zijn verschillende muziekpodia aan het strand. Echt super gaaf georganiseerd en heel goedkoop vergeleken met de Nederlandse festivals!

Vervolgens zijn we naar het vasteland van Zuid-Thailand gereisd en kwamen we aan in Krabi. Dit was een tussenstop en de volgende dag zijn we vertrokken naar het schiereiland Koh Lanta. Hier hadden we een super luxe bungalow aan het strand met twee zwembaden!!! Totaal het tegenovergestelde van de paupere plekken waar we de laatste 2 maanden hadden geslapen. Op en top genieten dus, al zat het weer hier ook niet echt mee.

Hier kregen we het goede nieuws dat Erik's nieuwe paspoort klaar was en sneller dan verwacht, konden we terug naar Bangkok. Terug in Krabi aangekomen (waarvan de bus naar Bangkok zou gaan) bleek dat er zoveel regen was gevallen dat er geen bussen naar Bangkok konden rijden. Dit heeft ervoor gezorgd dat we 2 dagen vast in Krabi hebben gezeten. Die dinsdag hebben we alsnog het paspoort afgehaald. Vervolgens zijn we naar Royal Haskoning Bangkok gegaan. Hier waren namelijk de overige reisdocumenten, via een vriend van de familie Klaassen, vanuit Nederland heen gestuurd. Als laatste moesten we nog naar de Thaise Immigratie Dienst om het Thaise visum te laten kopiëren. In één ochtend was al het werk van de laatste weken voltooid en vanaf dat moment waren we weer vrij om te gaan en staan waar we wilde. De schreeuw van blijheid heeft half Bangkok dan denk ik ook wel gehoord...

Alle formaliteiten waren dus afgesloten en we waren klaar om het noorden te verkennen. Eerst zijn we naar Chiang Mai gegaan. Een leuk stadje dat in een vierkant is gebouwd en omringd is door een gracht. Hier leerde we een Nederlandse jongedame kennen waar we 's avonds een drankje hebben gedaan. We bleken in het rode district terecht zijn gekomen. Dit hadden we in Nederland ook wel eens gezien op de Amsterdamse Wallen. Het enige verschil is dat de 'dames van plezier' in Thailand meestal als jongen zijn geboren, de beroemde en beruchte 'ladyboys'. Een opmerkelijk fenomeen dat ons iets te ver ging wanneer er de (oude) Westerse mannetjes met deze jonge 'dames' zagen weglopen...

Met de Nederlandse jongedame klikte het wel en met haar zijn we de volgende dagen opgetrokken. De dag erop zijn we naar het 'hippie-dorpje' Pai gereisd. Tijdens de rit in de minivan bleek de combinatie van een slingerende/slechte weg en de alcohol van de avond ervoor een misselijkmakend effect te hebben... Gelukkig bleef het bij een misselijkheid en bij aankomst ervoeren we gelijk de chille sfeer in Pai.

Nadat we het dorpje eerst wandelend verkent hadden, zijn we met een heel grappige gids de jungle in getrokken. Hier leerde we hoe te koken in de jungle door bijvoorbeeld rijst in bamboe klaar te maken. Uiteindelijk hebben een hele dag door de jungle gezworven en een aantal mooie plekken gezien. Toch was het qua flora en fauna niet de tocht die we verwacht hadden.

In Pai hebben we ook olifant gereden. Dit was echt een hele gave ervaring. Met z'n drieën op de rug van het gigantische beest zittende, gingen we de rivier in. Hier hebben we met de olifant gespeeld door de olifant ons van zijn rug gooide. 's Avonds hebben we Pai afgesloten met een typische Thaise gewoonte: een massage nemen. Een combinatie van een Thaise massage met een oliemassage zorgde ervoor dat we kwijlend naar buiten liepen, heerlijk!

Toen was de tijd alweer aangebroken en wachtte het vliegtuig naar Indonesië op ons. De busrit naar Bangkok had nog een opvallende bijkomstigheid: toen de politie de bus staande hield bleek de buschauffeur helemaal geen rijbewijs te hebben! Waarschijnlijk is er toen wat geld toegeschoven, want na lang wachten mocht deze man toch doorrijden. Echte Thaise taferelen dus! In Bangkok zou het volgens de berichtgeving ook erg onrustig zijn door demonstraties tegen de regering. Hier zijn we een keer langs gelopen en toen was de sfeer nog vredig. Van het geweld hebben wij gelukkig niks meegekregen.

We hebben enorm genoten in de vier weken die we in Thailand hebben gebivakkeerd. Een enorm divers land met prachtige stranden, mooie natuur, leuke cultuur en vriendelijke mensen. Zeker een aanrader dus!

Tot horens!
Harrie en Erik

• 18 April 2014 - 02:00

Lydia De Jager:

Hallo Boy's,

Wat een verhaal zeg,gelukkig alles weer in orde en nu opnioeuw genieten.
    Het is leuk om te lezen wat jullie allemaal ondenemen,doen en zien.
    De foto's komen nog van de mooie uitzichten? Ik ben benieuwd.
    Veel succes en plezier en tot een volgend verhaal.

Groetjes, Lydia

• 18 April 2014 - 02:01

Els Abels:

Leuk om te lezen dat alles weer op z'n pootjes terecht is gekomen.
    Weer mooie ervaringen rijker, vooral dat snorkelen en die witte stranden.
    En voir jullie het festival. Hopelijk gebeurt er nu niks vervelends meer
    Kijk uit naar het volgende verslag. Grtjes els

• 18 April 2014 - 02:01

Herma:

Heey Erik en Harrie,

Met verbazing lees ik elke keer weer jullie avonturen. Wat zien jullie toch veel en wat hebben jullie alles goed voorbereidt. Deze moooie ervaringen neemt niemand jullie meer af en zal voor altijd in jullie herinnering aanwezig zijn.
    Gelukkig is het helemaal goed gekomen met het paspoort.
    De verscheidenheid aan cultuur en natuur lijkt me geweldig om mee te mogen maken c.q. te zien.
    Nu zitten jullie heerlijk op Bali, daar ben ik ook geweest en vond het er geweldig. Was vooral onder de indruk van de lieve aardige mensen.

Perjalanan baik,
    Foto dari Herma

• 18 April 2014 - 02:02

Miriam Siemons:

Wat geweldig om jullie verslagen te lezen ! Wat een avontuur ! Wij wachten met spanning op jullie volgende verslag !
    Groetjes Harrie en Miriam

• 18 April 2014 - 02:03

Ron:

Tjonge wat een verhaal tot nu toe.
    Achteraf is 't makkelijk lachen misschien maar toch :).
    Zal wel voor jullie duimen dat die idiote dingen niet meer gaan gebeuren en
    An steekt wel een kaarsje voor jullie op ;):):).
    Kunnen jullie daar nog wel een beetje Kerst vieren?
    Boompje illegaal kappen, kaarsjes erin en laten fikken?
    Wel alvast straks een fikse neut pakken.
    Fantastische reis echt super.
    Doe voorzichtig en geen dingen die ik ook niet zou doen :):).
    Veel plezier en dat zal wel lukken zo te zien.

Groeten Ron en An.