Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu Indonesië - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu

Indonesië

25 December 2013 | Indonesië, Denpasar

Hallo lieve volgers,

Allereerst de BESTE WENSEN VOOR HET JAAR 2014!!!

Daar gingen we dan, naar het laatste land in Azië, Indonesië. We kwamen per vliegtuig aan op het eiland Java. Vanaf het vliegveld zijn we met een lokale bus naar de hoofstad Jakarta gereden. Met als plan , om alleen 1 nacht te overnachten en de volgende dag gelijk naar een ander stadje te gaan. We hadden namelijk gehoord dat er in Jakarta niks te beleven is en dat het een smerige stad is. De smerigheid werd in ons hostel al meteen bevestigd. Tijdens het in slaap komen, werden we continue gebeten, maar door wat? We deden het licht aan en tot onze verbazing zaten er vele bedbugs in onze bedden. We zijn gelijk in de buurt naar een SCHOON hotel gegaan. Hier hebben we uiteindelijk heerlijk geslapen!

De volgende middag zijn we met de trein naar het stadje Bandung gegaan. Het uitzicht tijdens de rit was goddelijk! Enorme trappen waarop de rijst wordt verbouwd (typisch Indonesisch) en vele andere prachtige landschappen. De treinreis was dus al een fantastische attractie, tot nu toe de mooiste treinreis van ons leven!

In Bandung zijn we naar de 'Tangkuban Parahu Volcanic Crater' geweest. Dit is een actieve vulkaan midden in een regenwoud. Naderhand hebben we nog een enorme shopping mall bezocht, genaamd 'Java van Paris'. Zo'n grote shoppingmall hebben wij nog niet eerder gezien. Alle bekende merken zijn hier vertegenwoordigd, maar wel een stuk goedkoper dan in Europa.

De volgende dag zijn we weer met de trein gegaan, namelijk naar de stad Yogyakarta. Deze treinreis was helaas niet zo mooi als de vorige.

In Yogyakarta zijn we met lokale bussen naar de 'Prambanan Temple' (van het Hindoeisme) en naar de 'Borobodur Temple' (van het Boeddhisme) gegaan. Dit zijn enorme tempel-ruïnes, de 'Borobodur Temple' schijnt zelfs de grootste tempel van de wereld te zijn! We hadden al vele tempels gezien, maar dit waren zeker de mooiste tempels. Uiteindelijk toch de goede keuze gemaakt om na de vele tempelbezoeken toch deze twee tempels te bezoeken.

De volgende dag zijn we met de trein naar de stad Surabaya afgereisd om vanuit daar naar de 'Mount/Vulcano Bromo' te gaan. Deze vulkaan schijnt het hoogtepunt van het eiland Java te zijn. De dag erna zijn we met een lokale bus naar een centraal busstation gegaan om vervolgens een bus naar het dorpje Probollingo te pakken. Vanuit hier zou er een volgende bus gaan, deze vertrok echter alleen wanneer de passagierscapaciteit volledig benut was. Na een tijdje kwamen we erachter dat dit dezelfde dag zeker niet meer zou gaan gebeuren. We zijn daarom maar met een scooter en chauffeur naar het gebied van de 'Mount/Vulcano Bromo' gereden. Tijdens de rit was er weer een prachtig uitzicht te zien.

Eenmaal in het gebied aangekomen hebben we onze backpacks gedumpt en met toestemming van de restauranteigenaar hebben we tot laat in de avond in een restaurant gezeten. Het was buiten namelijk erg koud (het gebied ligt hoog in de bergen). Na twee uur buiten gewacht te hebben, zijn we rond 01.00 uur begonnen met een twee uur lange wandeling. De finish is een uitzichtpunt waar je, rond 05.00 uur, een schitterende zonsopgang kan zien. Na lang gewacht te hebben begon het eindelijk licht te worden, maar helaas was de zonsopgang niet goed te zien. Er zaten namelijk wolkenvelden voor, dit gaf echter wel fantastische plaatsjes. Het leek alsof we in de hemel waren (een beeld wat wij denken dat het de hemel is, haha). Vervolgens zijn we weer terug naar beneden gelopen, waar ons de wandeling naar de 'Mount/Vulcano Bromo' stond te wachten. Wat een enorme en prachtige vulkaan is dat!!! Je kon vanaf boven helemaal in de actieve vulkaan kijken (+/- 500 meter diep).

Na een lange maar mooie nacht en ochtend gingen we weer terugwaarts, waar in de avond onze volgende trein stond te wachten. De trein bracht ons naar een stadje waar de ferry en bus klaar stonden om ons naar het eiland Bali, te brengen.

Na een uitputtende reis, zijn we in de hoofdstad Denpasar, gedropt. Hier hebben we naar WiFi gezocht en contact gehad met een oud klasgenoot (uit het eerste jaar van de Bedrijfseconomie-opleiding). Hij, Rutger, was zo aardig om ons per scooter naar het hostel, in the middle of nowhere, te brengen. Vervolgens zijn we naar het stadje Kuta gegaan (gezellig met zijn drieën op de scooter) om daar eindelijk weer eens ongepast veel te eten, oftewel TE VRETEN! In 'Sky Garden' (restaurant + discotheek) kon je voor 3 euro twee uur lang onbeperkt eten en één uur onbeperkt cocktails te drinken. Ideaal dus! Daarna hebben we natuurlijk het nachtleven opgezocht. Het was een zeer geslaagde eerste avond op het eiland Bali.

Toen we onze roes uitgeslapen hadden, zijn we met Rutger gaan surfen. We kregen het eerste uur les van een lokale surfer en daarna kregen we een uurtje vrije tijd. Het was onze eerste keer surfen, maar we hebben toch heel wat golven gepakt. Wat een vette ervaring!!! Dit willen we zeker vaker gaan doen tijdens onze reis.

Op dezelfde avond hadden we met Arnie (een huisgenoot van Harrie op Curacao twee jaar geleden) afgesproken om samen wat te eten en weer eens Ajax (uit tegen Cambuur) live te kijken. Na de overwinning van Ajax zijn we, om de avond goed af te sluiten, naar Arnie z'n appartement gegaan om een paar drankjes te doen. Ook dit was een zeer geslaagde avond!

De volgende dag hebben we voor een week lang een scooter gehuurd. Op een zeer zonnige dag zijn we dan ook een tour in het zuiden van het eiland Bali gaan maken. Het schijnt dat je hier het mooiste strand van Bali hebt, genaamd 'Jimbaran Beach'. Dat was het zeker, een prachtig strand met een mooie blauwe kleur in de zee. Na het genieten, kwam Erik uit het niets met een Sinterklaascadeau, namelijk een Balinese massage. Het was heerlijk, dus bij deze namens Harrie bedankt Sinterklaasje (men weet wie ermee bedoeld wordt)! Daarna hebben we nog het 'Padawa Beach' en andere stranden bezocht. Kortom, een leuk toertje gemaakt.

Één van de dagen erna zijn we naar een sierradenfabriek gegaan. We hadden namelijk gehoord dat hier het sierradenmerk 'Buddha to Buddha' wordt verkocht. Een sierraad wat wij beiden en vele andere op zijn lichaam dragen. Jammer genoeg waren ze met 'Buddha to Budda' gestopt, en zijn ze met een eigen merk begonnen, namelijk, 'Best of Buddha'. Dezelfde sieraden, maar een andere naam dus. We hebben groots ingeslagen, want het is hier drie keer zo goedkoop dan in NL.

Na de vele korte toertjes, stranddagjes en avondjes bij de 'Sky Garden' was het zover om Azië te verlaten. Maar eenmaal op het vliegveld, waar we wilden gaan inchecken, kregen we te horen dat we onze vlucht van de dag ervoor gemist hadden. HEEEEEEL DOM, we hadden ons dus vergist in de datum?! De lange reis en alle vrijheid die daarbij komt kijken, doet ons besef van tijd en datum (gelukkig) soms even niet ten goede.

Na de domper zijn we weer terug naar onze guesthouse gegaan. Daar hebben we direct de vliegmaatschappij Qantas gebeld om een andere dag te kunnen vliegen. Drie dagen later, op 2de kerstdag, zijn we voor de tweede keer naar het vliegtuig gegaan en daar hebben we te horen gekregen dat we nu WEL de goede vlucht te pakken hadden haha;) Op naar het volgende werelddeel, 'Oceanie'!!!

Hoe wij de eerste weken in Australie hebben beleefd, zullen wij jullie de volgende keer laten weten.

De groetennnnn! X

• 18 April 2014 - 02:04

Els Abels:

Weer leuk om te lezen . Veel reisplezier

• 18 April 2014 - 02:04

Herma:

Lieve Erik en Harrie,

Allereerst voor jullie nog de ALLERBESTE wensen.
    Het was weer een prachtig verslag om te lezen, ik vraag me af hoeveel landen jullie totaal bezoeken tijdens deze wereldreis?
    Wat betreft de BTB fabriek, daar heb ik via jullie van dichtbij veel van meegekregen:-) Ik ben jullie nog steeds zeer erkentelijk ! XX
    Ik wens jullie een geweldige tijd toe in Australië en Sjuul zegt dat ze ook weer daar wil zijn.......
    Ondertussen ploeteren de meiden zich hier door alle tentamens heen, wordt er hard gewerkt door Jan en mij.............denk daar maar aan als jullie wederom zitten te genieten van een koel drankje met een goddelijk en adembenement uitzicht :-) Het is jullie allemaal DIK gegund.

Veel liefs van Herma

• 18 April 2014 - 02:05

Leo Hendriks:

Beste wensen voor 2014 en goede reis verder!

Veronique:

Beetje saai verhaal, hopelijk wordt Australië wat spannender :)
    Frans

Henk En Carla:

Hallo mannen van ons ook de beste wensen voor 2014
    Best een spannend verhaal,Het kan in Australië haast niet spannender worden!!(ha-ha)
    Ga vooral zo door,wij genieten van elk verslag van jullie

Groetjes Henk en Carla.

Mieke:

Ha Erik en Harrie,

allereerst 'n heel goed 2014!!
    Waar waren jullie met de jaarwisseling?
    Geweldig wat jullie vertellen over Indonesië, lijkt me prachtig om mee te maken.
    Ben benieuwd hoe het jullie in Australië vergaat. Hoog zomer - strand - zee - zon.....
    Veel plezier,

groetjes Mieke

• 18 April 2014 - 02:08

Ron:

Hoi avonturiers,

Spannend genoeg die verhalen en vooral zo doogaan ;).
    Beste wensen en voor komende reizen/tochten veel geluk nog in dit 2014.
    Zeer benieuwd hoe 't in Australië is.
    Wel met surfen uitkijken voor die haaien daar hè ;).
    Superleuk allemaal en geniet ervan.

Groet An en Ron.

• 18 April 2014 - 02:09

Margie Arntz :

Heyyyy wereld reizigers
    Ik ben echt wel jaloers ,wat een prachtige ervaringen!!
    Spannend,wat minder leuke gebeurtenissen,gelukkig niet zoveel,en zoveel indrukken,hartstikke leuk.
    Wat zal het saai zijn als je weer terug bent in holland :-((

Maare ik zit natuurlijk te wachten op verslag van mijn geboorteland :-))

Het is daar natuurlijk zo mooi dat je geen tijd hebt om verslag te maken ha ha!!

Je ouders zijn er dus heel veel plezier,krijg er kippenvel van…..
    GENIETEN MAAR!!
    Gr Je kapster ha ha