Honduras - Reisverslag uit Utila, Honduras van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu Honduras - Reisverslag uit Utila, Honduras van HarrieWereldreis - WaarBenJij.nu

Honduras

Blijf op de hoogte en volg

14 Maart 2017 | Honduras, Utila

Honduras is een van de gevaarlijkste landen ter wereld. Actually, er worden moorden gepleegd door bendes onderling. Als toerist/backpacker zijnde valt het allemaal wel mee. Je moet zeer ongeluklig zijn als je midden in het gevecht zit of je moet zo stom zijn om naar onveilige plek te lopen. Tenminste, dat zijn de verhalen op het nieuws en in de wandelgangen.

Vanuit Leon in Nicaragua heb ik een shuttle voor $55 (excl. $6 exit en entry fee) gepakt. Het is +/- 14 uur lange rit naar La Ceiba in Honduras. Vanaf daar gaat er een boot ($25 one way) naar het eiland Utila (onderdeel van The Bay of Islands). Ik wil daar naar toe om o.a. te gaan duiken. Het is een van de goedkoopste plekken om een PADI (Open Water) te halen. Zo'n $250 - $300 (incl. overnachting en twee free dives). En niet te vergeten, het is een prachtige plek. Ik heb er zin in!

Wat een geluk, er zitten maar drie mensen in de shuttle. We kunnen dus gebruik maken van onze eigen bank om te slapen. Wel zo handig, want we vertrokken twee uur nachts.
De rit zelf was oke. In het begin was de weg zoooooo slecht. De gaten zorgden ervoor dat we elke keer moesten remmen. In slaap vallen in de rollercoaster zat er dus niet echt in.
De mooie landschappen maakte het in ieder geval aangenamer.

Op de boot was het een ramp. Door weinig slaap, te weinig (gezond) eten, had ik het erg moeilijk. De misselijkheid kwam ter boven. Oogjes dicht en in diepe concentratie, zorgde ervoor dat ik geen plasticzak nodig had. Gelukkig maar.

Aangekomen op Utila, ben ik samen met Adam (Engeland), Christian (Duitsland) en Marc (Duitsland) naar de duikschool 'Underwater Vision' gelopen. Het gaf ons gelijk een goed gevoel en hebben een goede deal gemaakt. Namelijk $280 (incl. vier dagen accomendatie + twee free dives).

Morgen, woensdag, begint de course 'Open Water', waardoor we vandaag kunnen genieten. We zijn met z'n vieren naar het strand Chepes Beach gegaan. Het voelde weer als thuis komen. De voetjes in de witte poeder, met het prachtige lichte blauwe water in het vizier.
De avond bracht ons naar de bar Tranquilla. Het is Tequilla Tuesday, dus dat kunnen we ons niet voorbij laten gaan. Van 9 tot 10 uur is het gratis shots. Met een Engelse lad in de groep, loopt dit natuurlijk uit de hand. Pffff de een en ander vlogen voorbij. Het was een leuke avond om de jongens goed te leren kennen haha.

In de begin van de middag was het tijd om aan de theorie te beginnen. Een interessante maar saai gebeuren. Eerst kregen we filmpjes te zien en vervolgens moesten we oefenvragen beantwoorden. Het was moeilijk om lang geconcentreerd te blijven. Ik moest wel, want Engels is en blijft toch lastig. Vooral in een schooltaal.

De volgende dag gingen we eindelijk het water in om onze eerste skills te leren. Hier wil ik graag kort en eerlijk over zijn, het was een regelrechte ramp. Op het moment dat we onderwater de masker af moesten doen, raakte ik in paniek. Ik kreeg mijn ademhaling op de een of andere manier niet onder controle. Het is echt een onnatuurlijk gebeuren.
Ik heb het de volgende dag nog eens 1 op 1 (alleen met de instructeur) gebeurd, maar ook toen faalde ik. Ik heb het geprobeerd en weet nu dat het niet mijn ding is. Je moet je comfortabel voelen en dat was ik niet. Daarom heb ik besloten om de course te stoppen. Helaas maar waar.
's Avonds zijn Adam, Christian, Jon (Engeland), Ramon (Canada) en ik naar de beruchte Dr. John gegaan. Het is een Amerikaan die woont in een roze huis. Het idee is dat je vier shots kan/moet nemen om een shirt te krijgen. Dat is in principe het hele gebeuren bij Dr. John. Niets meer, niets minder. Geweldig isnt?! Ik heb het daarom niet gedaan haha.
Daarna zijn we nog naar de Tree Tanic bar gegaan waar een techno feestje gaande was. Na vijf minuten waren we pleite. Verschrikkelijke muziek.

De instructeurs Cookie (Nieuw-Zeeland) en Danny (Italie) hebben mij uitgenodigd met de groep mee te gaan. Wat super chill van ze. Ze gaan namelijk duiken bij een rif. Ik ga daar lekker snorkelen.
Om 07.00 uur zijn we gegaan en wat was het gaaf zeg. Het mooie koraal, de gekleurde vissen maakte het zure gevoel over het duiken, weg.
De rest van de dag en de dag er na heerlijk van het zonnetje genoten. Gewoon even niks doen.

Maandagochtend ben ik iets goeds voor de wereld gaan doen. We gingen met meerdere mensen van Underwater Vision naar het strand om een gedeelte schoon te vegen. Bij aankomst schrok ik me een hoedje. Wat maken we er een teringbende van zeg! Wat een afval. Ik kwam zoveel flesdopjes, plastic lepels en vorkjes en zelfs condooms tegen.
Dit stukje stelt natuurlijk niets voor, maar alle kleine beetjes helpen. Ik ben trots op mezelf.

's Middags was het tijd om lekker voetbal te kijken. Chelsea - Manchester United voor de halve finale in de FA Cup. Adam en ik zaten de tweede helft te kijken, tot dat opeens er vele mensen rende. Het restaurant 'Mermaids' stond in brand. Wat een chaos zeg! De vlammen en de rook waren goed zichtbaar. We zijn er naar toegelopen en hebben geholpen met het water sjouwen. Onze hulp was hard nodig. Er is namelijk geen brandweer daar. Uiteindelijk na een uur was het ons gelukt de brand te blussen. Top gedaan allen!
In de avond hebben we gewoon relax gedaan, zodat we (Christian en Jon) fris en fruitig naar Guatemala kunnen gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, Utila

Rondreis 'Colombia & Midden-Amerika'

-

Recente Reisverslagen:

04 April 2017

Guatemala

14 Maart 2017

Honduras

05 Maart 2017

Nicaragua

17 Februari 2017

Costa Rica

06 Februari 2017

Panama

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 1222
Totaal aantal bezoekers 13588

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 05 April 2017

Rondreis 'Colombia & Midden-Amerika'

28 September 2013 - 16 Juni 2014

Wereldreis

Landen bezocht: